Peter Familias

En blogg om livet som ensamstående pappa slash trött akademiker slash njutningsmänniska

Pseudovetenskap

with 8 comments

Jag har alltid fascinerats av tidningsartiklar där man okritiskt refererar forskningsrön. Nu senast
att frukostslarv ger tidigare sexdebut. Jag kan förstå när Aftonbladet och Expressen tar in sån skit, men att DN inte har någon kritiskt tänkande person som ser den logiska bristen i resonemanget utan bara slänger upp det är tragiskt.

För ärligt talat (och nu kommer grundkursen i vetenskaplig teori), bara för att man har funnit en samvariation mellan X (”dåliga” frukostvanor) och Y (tidig sexdebut) betyder det inte att man har funnit orsakssambandet. X kan naturligtvis orsaka Y, men det kan lika gärna vara tvärtom. Eller så kan det vara en ren tillfällighet. Eller mer troligt – att både X och Y orsakas av en annan faktor – Z. Som i det här fallet skulle kunna vara osäkerhet, otrygghet eller vad som helst.

Ändå är det genusvetenskapen som kritiseras, medan sån här skit slipper undan HELA tiden.

En parallell… en undersökning i Storbritannien visade att barnafödandet (genomsnittligt antal födda barn per kvinna) och förekomsten av stork (genomsnittligt antal storkar per ytenhet) samvarierade. Utifrån detta skulle naturligtvis folk kunna hävda att man bevisat att det är storken som kommer med bebisarna. Men sanningen var naturligtvis att den okända faktorn Z påverkade både barnafödandet och storktätheten. I det här fallet handlade det om agrarfaktorn, dvs hur lantligt ett område var. I lantliga områden föder kvinnor fler barn än i stadsområden och naturligtvis är storkar vanligare förekommande på landsbygden än inne i städerna.

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nja, ditt resonemang är riktigt, men som jag tolkar artikeln så förklaras korrelationen mellan X (slarv med frukost) och Y (tidig sexdebut) med faktor Z (familjeförhållanden). Dvs. ungdomar i ”stabila” familjer äter ordentligare frukost och väntar med sexdebuten.

    Däremot är ju rubriken helt missvisande och ger intryck av ett orsakssamband mellan X och Y. Definitivt av kvällstidningsklass. 😦

    Mvh,
    Johan

    Johan

    27 december 2008 at 11:55

  2. johan: Alltså, så KAN man ju tolka den, fast det krävs lite välvilja i såna fall tänker jag. Jag citerar:

    ”De som är missnöjda med sina föräldrar, till exempel för att de inte lagar frukost, kan hitta ett sätt att ge utlopp för sin frustration genom sex.”

    Att de ens exemplifierar med ”för att de inte lagar frukost” tyder väl på att de ser ett samband även mellan X och Y. 🙂

    peterfamilias

    27 december 2008 at 14:02

  3. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på 17, 5 och 19. Det hade ju varit en annan sak om de kommit fram till att de som inte åt frukost förlorade oskulden när de var typ 13 eller 14 jämfört med snittåldern 19.

    Ninni

    27 december 2008 at 22:16

  4. Håller med Johan.

    Som vanligt i nyhetsvärlden så urholkas informationen stegvis.

    I rapporten stod det säkerligen något vettigt…

    Sedan skrev en japansk journalist en story om den, fördummningssteg 1 inlett.

    Sen skrev en internationell nyhetsbyrå en story om den storyn, steg 2.

    Sen skrev en svensk journalist en story om den storyn, steg 3.

    Sen kommer ingress och rubriksättare in i bilden, steg 4, och fördummningen är komplett.

    Kräver en hel del yrkesskicklighet för att inte informationen ska bli helt meningslös på vägen… tyvärr verkar denna yrkesskicklighet bli mer och mer ovanlig, och fokus flyttas från att sprida information till att maximera vinst.

    Olle

    28 december 2008 at 09:54

  5. Varför skriver inte kvällstidningen det den ändå insinuerar – trashiga familjer äter ingen frukost och uppfostrar inte sina barn, därav den tidiga sexdebuten. Men vänta ett slag nu. Tidig? Med snitt på 17 respektive 19 år ställer jag mig lite undrande. Såvitt jag vet är den betydligt lägre i Sverige, eller åtminstone så gör vi ingen affär av sexdebuter låt säga, runt 16 år? Rätta mig om jag har fel…

    Sara

    28 december 2008 at 10:12

  6. ninni: Håller med. Frågan är om en sån ”liten” skillnad ens är statistiskt säkerställd.

    olle: Det har säkert gått till på det sättet, har inte reflekterat över det. Men det jag har reflekterat över är att brist på orsakssamband är ett ytterst vanligt fenomen i massmedia.

    sara: Jag tycker det är intressant att de dessutom exemplifierar med föräldrar som inte lagar frukost åt sina barn… min mamma slutade laga frukost till mig när jag var sju år, men inte förlorade jag oskulden tidigt för det.

    peterfamilias

    28 december 2008 at 13:03

  7. Snittåldern i Sverige ligger kring 16-17, vilket är en av de lägre i världen. http://www.metro.se/se/article/2007/07/04/12/4241-23/index.xml Svenskar kanske äter för lite frukost…

    Ninni

    28 december 2008 at 20:26

  8. ninni: Absolut. Tre lagade mål mat om dagen plus lite mellanmål så håller man kåtheten borta.

    peterfamilias

    29 december 2008 at 09:57


Kommentera

