Peter Familias

En blogg om livet som ensamstående pappa slash trött akademiker slash njutningsmänniska

Att förstöra Guds verk

leave a comment »

puresex
Personligen förstår jag inte varför folk upprörs över påvens uttalanden om homosexuella. Vad är nyheten egentligen? Homofobin är ju skriven i blinkande neonljus i Bibeln, medan toleransen mot avvikelser från den sexuella normen varit så finstilt skrivna att det dröjt till sent 1900-tal innan folk med god vilja kunde tolka Bibeln så.

Och helt ärligt – om man ÄR religiös, om man verkligen TROR på skiten – då förstår jag absolut varför man hatar homosexuella. Däremot förstår jag inte varför man vill anpassa sin tro efter nutidens politiska korrekthet.

Som bisexuell ateist kan jag inte annat än konstatera att jag hellre har en fiende som öppet och tydligt säger att han är min fiende än en fiende som försöker dölja att han är min fiende. Och om överskridandet av traditionella heterosexuella roller är att ”förstöra Guds verk” så drar jag gärna mitt strå (läs: min kuk) till stacken (läs: manlig rumpa).

Jag vill minnas att jag i min ungdom läste/hörde rapparen Ice Cube förklara att han hade större respekt för Sydafrikas då öppet rasistiska Apartheidregim än för USA:s hycklande rasistiska regim. Lite så känner jag också när det gäller Katolska kyrkan kontra Svenska kyrkan. Jag gillar ingetdera, men hellre en tydlig och klumpig fiende än en lömsk och innästlande.

Däremot kan jag förundras över – och irritera mig på – att svensk massmedia ger påven ett så stort medieutrymme. Vad har han egentligen gjort för att förtjäna det? När klev han senast ur en bil med blottat kön?

Written by Peter Familias

29 december 2008 den 10:34

Kommentera

