Peter Familias

En blogg om livet som ensamstående pappa slash trött akademiker slash njutningsmänniska

Bröst på Facebook

with 6 comments


Som pappa till en liten flicka som ammas titt som tätt måste jag ändå säga att jag har lite svårt att förstå ”stormen” mot Facebook för att de inte tillåter bilder på ammande mammors bröst.

För det första har jag inga problem med bröst. Om folk vill visa sina bröst så fine with me. Däremot – om sajter som Facebook vill stoppa sånt, kanske för att sajten inte ska urarta till något de inte vill – så är det helt ok för mig det med.

Då kommer vi till själva frågan om amning. Och där tycker jag ”stormarnas” argument är lite klena. Jag menar – visst, ”amning är naturligt”. Men det är ju bajsande också. Bara för att något är naturligt så betyder det inte att det är ok överallt i alla sammanhang.

Sen måste jag säga att det är en väldig skillnad mellan att amma i en offentlig miljö och publicera bilder på amning i offentlig miljö. I det första fallet så är jag självklart för varje barns rätt att få bröstmjölk om han/hon är hungrig – oavsett var mamman råkar befinna sig.

Men att publicera bilder på detta varsomhelst och hursomhelst är knappast något som är av intresse för det lilla barnet. Och då är frågan – om det inte är för barnets skull – varför har mammorna då ett sånt intresse av att visa upp sina bröst på just Facebook?

Mer om stormen.

Written by Peter Familias

01 januari 2009 den 13:12

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bra frågor. Undrar detsamma. Varför måste tuttarna plus bebbe upp på Facebook?

    Callisto

    01 januari 2009 at 14:38

  2. Och framför allt – vem är det som fotograferar?

    peterfamilias

    01 januari 2009 at 21:54

  3. Det har jag inte ens tänkt på. Kanske är det en hopplös förhoppning att de själva tagit korten med sin mobilkamera..?

    Callisto

    02 januari 2009 at 00:52

  4. I såna fall är det ju ett hån mot den ”unika kopplingen mellan mamman och barnet som sker vid amningen” som såväl MVC som BVC hyllar slentrianmässigt.

    peterfamilias

    02 januari 2009 at 09:47

  5. Först vill jag säga tack Peter för din kommentar på min blogg! Jag lyckades inte godkänna den men istället har jag lagt upp den som ett inlägg på min blogg! Hoppas det känns ok. Natruligtvis med dig som författare och länk hit till dig.
    Angående bröst och amning och facebook. fri amning är jag för, att amma var som helst är jag också för – själv ammade jag mina två barn i tid och otid. Men däremot är jag inte så värst för att lägga ut bilder på bröst och bebisar på nätet – jag skulle själv inte vilja att bilder på mig och mina barn används på olika sätt.

    För mig är amnning privat och offentligt….mina barns behov sätt först så vill de ha bröstet på bussen, ja då tog jag fram det. I det fallet var bröstet till för närhet, trygghet och lite mat!

    Spännande blogg du har, Peter!
    /Cecilia
    Kan jag länka till dig på min blogg?

    Klubbguiden 118 110

    05 januari 2009 at 14:49

  6. Jag håller med dig. Min flickvän är också ganska oblyg när det gäller att amma vår dotter. Men jag håller med dig – amning är både privat och offentligt. Och naturligtvis är bröstet närhet, trygghet och mat på bussen. Dock är det ju tveksamt vad barnet har för glädje av bröstet på facebook. 🙂

    Kul att du gillar bloggen. Självklart får du länka. Jag antar att jag får göra detsamma?

    peterfamilias

    05 januari 2009 at 21:24


Kommentera

