Peter Familias

En blogg om livet som ensamstående pappa slash trött akademiker slash njutningsmänniska

En norrman och Bellman

leave a comment »

Det var en gång en norrman och Bellman. Bellman sa ”nu förbjuder vi sexköp i Sverige”. Då sa norrmannen ”nu förbjuder vi sexköp i Norge och dessutom förbjuder vi norrmän att köpa sex utomlands.”

Inte rolig? Nej, jag håller med. Det är rätt trist.

Nu tar Norge sexköpsförbudet ett steg längre och förbjuder norrmän att köpa sex även utomlands. Andra – intelligentare och mer välformulerade personer – har redan tyckt till en massa så jag nöjer mig med en liten reflektion angående skillnaden mellan prostitution och prostitution.

Min mamma har alltid hållit på med textilhantverk. På senare år har hon gått hela vägen, dvs odla bomull, karda, spinna, väva, sy, brodera (jag tror det är så turordningen är – jag har inte ärvt intresset). Jag tycker det är helt ok att hon ägnar sig åt att plocka bomull. Däremot tycker jag att det var fel att plantageägare i södra USA hade slavar som plockade bomull. Men felet låg aldrig i bomullsplockandet. Felet låg i slaveriet och i tvånget.

Samma sak gäller prostitutionen. Att två personer har sex efter en frivillig överenskommelse kan jag inte se något fel i. Däremot är det självklart fel med tvånget. Dessvärre verkar inte sexförbudsförespråkarna förstå den skillnaden, vilket i mina ögon gör dem till moralister. Och såna tycker jag inte ska ansvara för lagarna i ett upplyst samhälle.

Written by Peter Familias

01 januari 2009 den 22:50

Kommentera

